Rintarangan ja lapojen alueen kiputilat

Tervetuloa Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivustolle, missä saat tietoa rintarankakivusta ja sen hoidosta.

Rintarangan kiputilojen yleisempi kansankielinen nimitys on facettilukko.

Rintarangan kipu on yleinen vaiva, joka voi aiheuttaa merkittävää epämukavuutta ja rajoittaa arkea. Rintarangalla tarkoitetaan kaularangan ja lannerangan välistä aluetta selässä. Muita rintarangan oireiluun liittyviä termejä ovat mm. facettilukko, kipu lavan alla, lapojen välin kipu. Rintarangan oireilu tuntuu usein niska-hartiaseudussa tai lapojen alueella. Rintarangan kipuoire voi myös heijastua kylkiin tai etupuolelle rintakehän ja rintalastan alueelle. Kipu saattaa lisääntyä syvään hengitettäessä tai yläselän taivutus- ja kiertoliikkeissä.

Rintarangan kipu voi johtua monista eri tekijöistä, kuten:

Rintarangan pikkunivelten liikerajoitukset voivat aiheuttaa kipua ja epämukavuutta rintarangan alueella.

Pitkään jatkunut huono asento, esimerkiksi tietokoneen ääressä työskentely, voi aiheuttaa lihasjännitystä rintarangan alueella.

Kaatuminen tai muu fyysinen trauma voi aiheuttaa rintarangan alueen kipua.

Muita syitä ovat välilevyn pullistuma, joka tosin rintarangan alueella on harvinainen, hermopinteet sekä tulehdustilat.

Kivun lähde rintarankaperäisessä kivussa voi olla myös kaularanka. Kaularangan ongelmat voivat tyypillisesti heijastaa lapojen alueelle.

Harvinaisemmissa tapauksissa rintarangan kipu voi johtua esimerkiksi sydän- tai keuhkosairauksista. Mikäli naprapaatti epäilee, että kyseessä ei ole tuki- ja liikuntaelinperäinen vaiva, ohjataan potilas ensin lääkärin tutkimuksiin.

Rintarangan kivun oireita voivat olla:

- Kipu ja jäykkyys yläselän, lapojen ja rintakehän alueella

-Pistävä kipu em. alueella

- Säteilevä kipu kylkiin tai rintalastaan

- Hengitysvaikeudet, jotka johtuvat rintarangan jäykkyydestä

- Lihaskireys ja -väsymys

Milloin rintaranka kivun vuoksi lääkäriin?

-Sydänperäisten syiden poissulku matalalla kynnyksellä, erityisesti mikäli oireilua on rintakehän ja rintalastan puolelle. Samoin, mikäli oire pahenee fyysisessä rasituksessa.

-Pitkien lentomatkojen, pitkän vuodelevon tms. jälkeen ilmenevä rintarankakipu (keuhkoveritulpan poissulku).

-Voimakas, jatkuva kipu, johon liittyy etenevää alaraajojen voimaheikkoutta

-kipu, johon liittyy kuumeilua ja / tai yleistilan heikkenemistä.

Suurin osa rintarangan kivuista on hyvänlaatuista ns. toiminnallista oireilua. Naprapaatit ovat erikoistuneet rintarangan kiputilojen hoitoon ja voivat tarjota monipuolisia hoitomenetelmiä, jotka auttavat lievittämään kipua ja parantamaan selän terveyttä. Esimerkiksi manipulaatiohoito voi tuoda helpotuksen jo yhdellä hoitokerralla.

Jos kärsit rintarangan kivusta, älä epäröi hakea apua. Naprapaatti voi auttaa sinua löytämään tehokkaita hoitokeinoja. Sivuiltamme löydät lähimmät naprapaattisi.

rintaranka ja lapojen alue kipu
Naprapatia » Näitä hoidamme » Rintaranka ja lapojen alue