Naprapaatti hoitaa:

Iskias

Tervetuloa Suomen naprapaattiyhdistyksen sivustolle, jossa käsittelemme iskiasoireita.

Iskiasoireella tarkoitetaan iskiashermon ärsytyksestä johtuvaa alaraajaan säteilevää lanneselänkipua, johon liittyy usein kivun lisäksi pistelyä, tunnottomuutta ja/tai lihasheikkoutta. Kipu säteilee alaselästä pakaraan, reiden takaosaan, pohkeeseen ja joskus varpaisiin asti. Kipu voi olla hyvin voimakasta.

Yksi yleisimmistä iskiasoireen aiheuttajista on välilevyn pullistuma. Välilevyn pullistuma voi ärsyttää iskiashermoa sekä mekaanisella paineella / venytyksellä ja/tai kemiallisella ärsytyksellä. Lisäksi iskiasoiretta voivat aiheuttaa myös selkäydinkanavan ahtauma tai hermojuuren ahtauma sekä muut selän kudokset, kuten fasettinivel, joka voi aiheuttaa säteily- tai heijastekipua aina polvitaipeeseen saakka. Lisäksi alaselän ja pakaraseudun lihasten triggerpisteet voivat heijastaa kipua alemmas alaraajaan.

Iskias paranee yleensä muutamassa viikossa itsekseen. Iskiaskivun yhteydessä potilasta suositellaan jatkamaan päivittäisiä aktiviteetteja ja liikuntaa, kuten kävelyä sen mukaa, mitä kivulta kykenee. Lääkärin hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos iskiasoireeseen liittyy jokin seuraavista: ulosteen pidättäminen tai virtsaaminen ei onnistu, nilkan ojentaja- tai koukistajalihasten tai muun alarajaan lihasryhmän voima heikkenee nopeasti, lantionpohjan alueen tunnottomuus, kova vatsakipu, sietämätön kipu, joka ei hellitä missään asennossa.

Naprapaatti voi auttaa iskiaksen hoidossa. Naprapaatilla on taito tutkia iskiasoireen alkuperää ja valita sen pohjalta tarpeelliset hoito- ja kuntoutusmenetelmät. Naprapaatti ohjaa ja neuvoo sekä pyrkii helpottamaan kipua.

iskias oireet