Kysytyimmät kysymykset

Saako naprapaatin hoidosta KELA-korvausta?

Kela ei korvaa 1.1.2023 tai sen jälkeen alkaneen tai jatkuneen fysioterapiahoidon kustannuksia. Myöskään naprapaatin hoidosta ei saa KELA-korvausta. Naprapaattien suoravastaanotolle ei tarvita lääkärin lähetettä vaan hoitoon voi tulla varaamalla ajan haluamallesi naprapaatille.

Onko manipulaatiohoito turvallista?

Manipulaatiohoito on turvallista koulutetun ammattilaisen suorittamana. Naprapaatti tutkii ja haastattelee asiakkaan aina tarkasti ennen hoidon aloittamista. Jos tutkimisen ja haastattelun aikana ilmenee vasta-aihetta manipulaatiohoidolle, niin silloin naprapaatti käyttää muita hoitomenetelmiä tilanteen ratkaisuun tai ohjaa asiakkaan eteenpäin tarkempiin tutkimuksiin ennen hoidon aloittamista. Naprapaatilla on monipuoliset hoitomenetelmät kiputilojen hoitoon manipulaation lisäksi.

Korvaako vakuutusyhtiö naprapaatin hoitoa?

Jotkut vakuutusyhtiöt saattavat korvata naprapaatin hoitoa esimerkiksi työtapaturman yhteydessä syntyneistä tuki- ja liikuntaelinongelmissa. Kannattaa selvittää asia omasta vakuutusyhtiöstä ennen hoidon aloittamista.

Voinko mennä naprapaatin hoitoon raskauden aikana?

Naprapaatin hoito on turvallista myös raskauden aikana. Raskauteen liittyy monesti alaselkäkipua, si-nivelen kipuja, niskaperäistä päänsärkyä ja esimerkiksi käsien puutumista. Näitä oireita voidaan hyvin hoitaa naprapaatin vastaanotolla myös raskauden aikana. Hoitomenetelmät valitaan sen mukaan missä vaiheessa raskautta ollaan menossa. Eli kivuista ei kannata kärsiä turhaan myöskään raskauden aikana!

Naprapatia » Kysytyimmät kysymykset