Manipulaatio

Manipulatiiviset hoitomuodot, joita naprapatia edustaa, on todettu kansainvälisissä tutkimuksissa tehokkaiksi hoitomenetelmiksi akuutin ja kroonisen kivun hoidossa.

Manipulaatio on manuaalinen, eli käsin suoritettava hoitomuoto, jonka tavoitteena on lisätä nivelen liikelaajuutta. Manipulaatiossa nivel, jossa on liikerajoitus, viedään passiivisesti ääriasentoon ja siihen kohdistetaan nopea voimaimpulssi. Yleensä nivelen liikelaajuus palautuu tai lisääntyy välittömästi. Yleensä manipulaatiohoitoon liittyy naksahtava ääni. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätön manipulaatiohoidon onnistumisen kannalta; ääni johtuu nopeasta paineenvaihtelusta ja nivelnesteessä olevien kaasujen vapautumisesta nopean liikkeen aikana.

Manipulaatio on ammattilaisen oikein suorittama turvallinen ja tehokas hoitomuoto. Naprapaatti tutkii AINA potilaan huolellisesti ennen manipulaatiohoidon suorittamista! Manipulaatiota käytetään  vain silloin, kun se on potilaan kohdalla todettu turvalliseksi hoitomuodoksi.

Manipulaatiohoitoa voidaan kohdistaa sekä selkärangan- että raajaniveliin.

Naprapatia » Hoitomenetelmät » Manipulaatio