Lonkkakipu

Tervetuloa Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivuille. Tällä sivulle kerromme lonkkakivusta.

Lonkan alueen kipu voi johtua monista eri syistä. Lonkkanivelestä peräisin oleva kipu tuntuu useimmiten syvällä nivusen alueella erityisesti kiertoliikkeiden tai rasituksen aikana. Muita lonkan alueen kivun syitä voivat olla mm. selkäperäiset vaivat, hermoärsytys.

Lonkkakipua voivat aiheuttaa useat tekijät, kuten:

- Nivelrikko, joka on yksi yleisimmistä lonkkakivun syistä. Nivelrikossa lonkkanivel ns. kuluu ja aiheuttaa kipua ja jäykkyyttä.

-Ahdas lonkka- oireyhtymä

- Lihasjännitys, repeämät tai muut pehmytkudosvammat voivat aiheuttaa kipua lonkan alueella.

- Bursiitti eli limapussin tulehdus lonkan alueella voi aiheuttaa voimakasta kipua.

- Labrum repeämä eli rustorenkaan repeämä lonkkanivelessä voi aiheuttaa kipua ja lonkan toiminnan häiriöitä.

- Vammat ja murtumat lonkan alueella voivat aiheuttaa akuuttia kipua

-Lonkan niveltulehdus

Lääkäriin on syytä hakeutua, mikäli lonkkakipuun liittyy kuumeilua, kipu on erityisen voimakasta tai alueella on turvotusta tai taustalla on vamma tai tapaturma, joka estää painon varaamisen kyseisen puolen raajalle.

Naprapaatit ovat erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon ja tarjoavat monipuolisia hoitomenetelmiä lonkkavaivojen kuntouttamiseksi. Naprapaatti osaa testata ja tutkia lonkan aluetta ja tämän perusteella valita sopivat kuntouttavat menetelmät. Naprapaatti osaa myös tarvittaessa ohjata lonkkapotilaan lääkärin arvioon. Naprapaattien käyttämiä hoitomenetelmiä ovat muun muassa manuaalinen terapia kuten mobilisaatio ja manipulaatio sekä pehmytkudoskäsittelyt sekä yksilölliset harjoitusohjelmat. Lisäksi naprapaatit voivat suositella tukia ja apuvälineitä.

Naprapaatti auttaa sinua löytämään tehokkaita hoitokeinoja helpottaa ja hallita lonkkakipuja. Naprapaatin avustuksella toteutetun kuntoutuksen tavoitteena on saada kivuton ja rasitusta kestävä lonkka. Älä anna lonkkakivun rajoittaa elämääsi vaan varaa aika lähimmälle naprapaatille.

Naprapatia » Näitä hoidamme » Lonkkakipu