Olkapääkipu

Tervetuloa Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivuille. Tällä sivulla kerromme olkapääkivusta.

Olkapääkivut ovat yksi yleisimmistä tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista. Olkapään alueen kipu voi johtua monista eri syistä, kuten jännevaurioista, tulehduksista tai vammoista. Naprapatian avulla voidaan lievittää olkapääkivun aiheuttamia oireita ja parantaa olkapään toimintakykyä.

Olkapääkipujen syitä:

- olkapään kiertäjäkalvosinoireyhtymä ja kiertäjäkalvosimen repeämä

- ahdasolka oireyhtymä

- olkapään jännekalkki

-  limapussin tulehdus

- jäätynyt olkapää

- sijoiltaan mennyt olkanivel

-  löysä olkanivel

- olkanivelen rustorenkaan vauriot

- nivelrikko

Olkapäävaivojen yleisimpiä oireita:

Olkapään alueen kipu on usein tarkkarajaista ja tuntuu kättä nostettaessa. Olkapääkipu voi heijastua olkavarren alueen. Sen sijaan kyynärpään alapuolelle olkapääperäiset vaivat eivät säteile. Olkapäässä voi esiintyä myös rasituksen jälkeistä särkyä tai yösärkyä. Lisäksi olkapään liikeradat voivat rajoittua. Olkapääkivun vuoksi on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle, mikäli olkapääkipuun liittyy kuumeilua, alueella on voimakasta leposärkyä, olkapäänalueella on kuumotusta, käden alueella turvotusta.

Olkapääkivut ovat pääsääntöisesti hyvänlaatuisia ja nykyisin ne hoidetaan suurelta osin kuntoutuksella ilman leikkausta. Naprapaatit ovat erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon ja näin ollen ovat ammattilaisia myös olkapään kiputilojen tutkimisessa ja hoidossa. Naprapaattien käyttämiä hoitomenetelmiä ovat muun muassa manuaalinen terapia, kuten mobilisaatio ja manipulaatio sekä pehmytkudoskäsittelyt sekä yksilöllisesti laaditut harjoitusohjelmat. Osa naprapaateista tekee myös akupunktiota / kuivaneulausta, joka voi helpottaa lyhytaikaisesti kipua olkapään jännevaivoissa. Potilaan omatoiminen säännöllinen harjoittelu onkin yksi olkapääkuntoutuksen kulmakivistä. Älä siis anna olkapääkivun rajoittaa elämääsi vaan varaa aika lähimmälle naprapaatille.

ylaraajojen kiputilat
Naprapatia » Näitä hoidamme » Olkapääkipu