Naprapaatti hoitaa:

Polvikipu

Tervetuloa Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivuille. Tämä sivu käsittelee polven kiputiloja.

Polvikipu on yleinen vaiva, joka voi rajoittaa liikkumista ja heikentää elämänlaatua. Polven alueen kipu voi johtua monista eri syistä, kuten vammoista, nivelrikosta tai ylirasituksesta. Tavallisin syy polven kipeytymiselle on tuore vamma tai sen jälkiseuraus. Lievissä vammoissa polvi kipeytyy lyhytaikaisesti ilman varsinaista kudosvariota. Sen sijaan suurienerginen vääntövamma voi aiheuttaa vaurioita polven nivelsiteissä tai kierukoissa tai luisissa rakenteissa. Suora isku voi myös aiheuttaa polvilumpion murtuman. Lääkärin tutkimuksiin on syytä hakeutua välittömästi, mikäli polveen on kohdistunut vamma estää kokonaan varaamasta painoa raajalle tai polvikipuun liittyy yleisoireita kuten kuumeilua ja turvotusta. Lääkärissä on myös syytä käydä muutaman päivän sisällä vamman jälkeen, mikäli polvikipu estää päivittäisiä toimia.

Vammojen lisäksi polvikipua voivat aiheuttaa nilkan- ja jalkaterän alueen ongelmat, ylikuormitus, kuten juoksijan tai hyppääjän polvi, nivelrikko, polvilumpioruston pehmeneminen, limapussin tulehdus, niveltulehdus. Vamman seurauksena voi tulla esim. jänteiden ja nivelsiteiden venähdyksiä tai repeämiä.

Yleisimpiä oireita:

- Polvikipu, joka kohdentuu tietylle alueelle polvea, kuten etu-, taka-, sisä- tai ulkosivulle.

-Rasitukseen liittyvä kipu esim. kävellessä, kyykistyessä tai rappusissa

- Leposärky

- Polven jäykkyys ja liikerajoitukset

- lukkiutumisen tunne

- Turvotus polven alueella

- Polven rahina tai naksuminen

-Voimakas varauskipu, jolloin raajalle ei voi varata painoa lainkaan

Naprapaatit ovat tuki- ja liikuntaelinsairauksien ammattilaisia. Näin ollen naprapaatin ammatillista osaamista ovat myös polvivaivojen tutkiminen ja hoito sekä kuntoutuksen suunnittelu. Naprapaatti ohjaa tarvittaessa potilaan lääkärin arvioon.  Polven kuntoutus lähtee liikkeelle alkututkimuksesta, jonka perusteella kuntoutus suunnitellaan yksilöllisesti. Kuntoutus voi sisältää mm. manuaalista terapiaa kuten mobilisaatio ja manipulaatiohoitoa sekä harjoitusohjelman polven omatoimiseen kuntoutukseen.  Naprapaatit voivat tietyissä tilanteissa suositella tukia ja apuvälineitä, kuten polvitukia.

Polvikivun ei siis tarvitse rajoittaa elämääsi. Varaa aika lähimmälle naprapaatille ja aloita kuntoutus kohti kivuttomampaa ja aktiivisempaa elämää.

alaraajojen kiputilat
Naprapatia » Näitä hoidamme » Polvikipu